Friday, May 20, 2011




Anak kucing bermata satu


TAWAU: Pelik tapi benar. Itulah yang berlaku ke atas seorang
 penduduk di Kampung Batu 4, Jalan Apas, di sini,
 apabila ibu kucing miliknya melahirkan anak kucing bermata satu, kelmarin.

Apa yang lebih menghairankan, kucing berkenaan
tidak mempunyai hidung selain lidahnya sentiasa terkeluar.

Pemilik kucing terbabit mahu dikenali Jamal, 30,
mengakui keganjilan anak kucing itu disedari sebaik
 dimaklumkan anaknya yang melihat ibu kucing itu melahirkan anaknya.

“Kucing berkenaan yang baru saja dilahirkan kira-kira
 jam 10 pagi di rumah dan menyangka anak saya
bergurau apabila menyatakan anak kucing yang
baru dilahirkan itu mempunyai mata satu.


“Sebaik diberitahu, saya terus melihat anak kucing
itu dan terkejut apabila mendapati memang anak
 kucing itu pelik kerana mempunyai satu mat saja,” katanya ketika
 Harian Metro, semalam.


Buat masa ini, katanya, rumahnya sentiasa tidak
 lekang pengunjung yang mahu melihat anak kucing ganjil itu.

sumber asal: myMetro



Thursday, May 19, 2011

SALAM,
opah, setiap malam bila time nak tidur . .
terbayang wajah opah , senyuman opah , suara opah . . 
dan hati nie ta berhenti-2 tanya , betul ke opah da ta ada . . 
bila terbayang saat peluk opah dalam keadaan opah da terbaring kaku , tertanya-2 adakah wujud saat pelukan itu . . 
rasanya semua tue ta pernah wujud . . seolah-2 opah masih ada bersama kami saat nie . .
18 tahun hidup disisi opah , tersangat mustahil untuk lupakan opah macam tue aja . . 
sekarang rasa hati nie menyesal . . kenapa tak peluk opah saat terakhir tengok opah duduk , bercakap . . 
kenapa malam 1/4/2011 tue diri nie ta peluk opah erat-2 . . knp !!!
menyesal yang teramat sgt . . 
opah , adik tahu opah dengar tangisan kami semua masa opah ta sedarkan diri langsung . . 
masa adik g kat katil opah sorang-2 , adik buka mata opah . . 
mata hitam opah da hampir biru semuanya , tanda usia opah da semakin tua . . 
saat adik buka mata opah tue, airmata opah jatuh . . 
nak je time tue adik panggil opah bangun , tp opah ta mungkin bangun lagi . .
time tue opah bernafas . . bernyawa . . 
tp peluang untuk buka mata tue mustahil sgt . . 
opah , terasa capat opah pergi . . 
kenapa tak adik yg pergi dulu . . 
adik ta puas lagi hidup disisi opah . .
kasih sayang opah pada adik dan kami semua , begitu dalam sekali . . 
adik ingat lagi , masa alang buat makan petg tue , opah mengadu sakit kepala. . 
kami semua ingat opah pening biasa-2 aja . .
dua tiga hari lepas dari hari tue , opah da mula ta kenal keluarga opah  . .
mata opah pun da mula ta nampak . . 
ucu kata opah na ambik baju , tapi opah buka peti ais . . 
mungkin sgt teruk mata opah time tu . . opah panggil atuk dengan nama Anne . . mak adik . . 
teruknya sakit opah  . . kenapa kami semua ta sedar yang masa opah da ta lama . .
petang 1 hari bulan tue , adik ta tahu kenapa gembira sgt hati nak balik subang , na g uma opah tgk opah . .
sampai makan pun ta habis . . exited sgt na balik . .
rupa-2nya benda yg ta sangka jadi . . 
alhamdulillah opah , saat opah pergi kami semua ada dengan opah , time adik ada cuti , along cuti sebulan , n atuk dari johor balik sini jaga opah ,smpai saat opah pergi .. 
opah , dua minggu lepas tarikh alang wat makan tue, alang wat makan lagi .. tp opah ta dtg kan time tue , opah da ta larat sgt na jalan . . rumah alang tgkat 1 je . .
adik  ckp knp opah ta na dtg , padahal rumah opah pn ada tgga, bole je turun naik . . 
hmmm teruknya adik kan ta faham sakit opah .. 
time tue auk pun ta na dtg . . dia na jaga opah . .
bila atuk tahu opah da mula skit2, dia balik subang tue mmg na jaga opah .. 
dulu time opah masih ada , macam2 yg opah suruh kami buat , smpai ta larat layan kerenah opah .. 
skrg bila opah da ta ada, amat terasa pemergian opah tue . .
macam semalam opah ada dengan kami .. 
tapi bila kuat kan hati , yakin dgn semua nie , rupanya da sebulan lebih da .. 
opah  , semoga roh opah ditempatkan digolongan orang-2 yang soleh . .
amin~

Wednesday, May 4, 2011

rindukan Opah .

opah, masuk hari nie, da genap sebulan Opah pergi . . 
sunyinya hidup kami sekelarga tanpa Opah . .
benar , ajal maut kita ta tahu bila . .
mungkin sesat lepas nie , sejam , sehari , sebulan atau setahun lagi . . 
ta kan ada sesiapa pun tahu . .
orang yang kena tali gantung tue mungkin dia da tahu tarikh dia akan mati , tapi dia pun ta mintak benda tue jadi , tp disebbkan kesalahan dia , dia terpaksa jugak hadapi . .
opah , hari2 adik ingatkan opah , kalau boleh hari2 na ziarah kubur opah . .
tp adik ta dapat , hujung minggu je dapat adik g ziarah Opah . . 
adik rindukan opah . . 
adik mungkin tergelak , happy bila dengan kawan2 adik , tp bila adik balik , dok dalam bilik, semua kegembiraan tue hilang . . 
terasa sunyi saat tue dan semua kenangan dengan opah adik teringat balik . .
opah , samapai sekarang adik menyesal . . kenapa lah adik ta peluk opah hari last adik tengok mata opah terbuka, opah bercakap . . masa tue 1/4/2011 . . menyesal ta sudah adik . . 
adik sempat salam n cium tgn opah je.. kalau lah adik tahu ajal opah da ta lama, adik akan luangkan masa dengan opah . . kalau opah ajak g umah opah , adik akan g . . tp maafkan adik opah , adik ta sempat buat sume tue . . sekrg opah da ta de, adik menangis cam ne pun , opah ta mungkin kembali . .
opah , raya tahun nie seakan ta bermakna tanpa opah . . 18 tahun adik raya bersama opah , tp tahun nie , sumenya berakhir . . 
ta ada makna rasanya . . hari raya pertama , lepas sembayang raya, msty opah dtg ngn ucu uma adik . .
mmg papehal pun , raya pertama mesti kat rumah adik . .
dari kecik smpai besar dengan opah , terlampau mustahil na lupakan opah . .
opah baik sgt . . opah syg sume cucu-cucu opah . . 
bila kuar lama sikit , mesty opah risau n tanya . .
time tue kiteorg mula laa mcm na marah, oaph nie risau sgt , itu la , inilah . . sekrg , baru kami tahu betapa bernilainya kasih sayang opah tue . . 
opah , maafkan adik sbb masih tangisi permergian opah . . 
bukan adik ta bole trima . .
adik terkilan sbb opah pergi dalam tidur . 
ta sempat ucap ape2 pun . . 
opah tanggung sakit opah pun , kami sume ta tahu . . 
opah , adik rindukan opah , adik ingat sume kenangan dengan opah sehingga kali terakhir adik tengok jenazah opah . .
sumenya ta hilang dlam fikiran adik . .
opah , semoga opah ditempatkan digolongan orang-orang yang beriman . . 

al-Fatihah 

Monday, May 2, 2011

demi awak . . .

awak , kadang2 sakit hati saya na tanggung sume nie . . 
kadang2 , saya terasa dengan perangai awak . .
dan saya terfikir , siapa saya pada awak . . 
kalau saya ta pernah jadi yang terbaik , tegurlah saya untuk saya berubah . . 
awak selalu wat saya sedih , dan sbb tue kdg2 saya malas na layan awak . .
tapi sedaya upaya saya buang sedeh tue , na jaga perasaan awak , ta na awak rasa terabai . . 
awwak , kalau awak da ta de hati pada saya , bgtahulah saya. . 
saya boleh pergi awak ,asalkan awak gembira . .
tue da cukup bg saya :(